دو خبر کارگری +چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تعطیلی كارخانه فجر ایلام و ادامه سردرگمی كارگران

کارخانه فجر ایلام، تولید کننده کمک فنر‌های خودرو از آبان ماه سال ۸۱ به دلیل اختلافات داخلی مدیران دچار بحران شد. کارگران فجر ایلام در سال ۸۱ بیش از ۷۰ نفر بودند اما این تعداد به مرور از چرخه تولید خارج و از سال گذشته به ۱۵ نفر کاهش یافته‌اند.

با وجود آنکه کارخانه از سال ۸۱ در بحران به سر می‌برد و کارفرما نیز از بهمن ماه سال گذشته (۹۱) کارخانه را به حال خود‌‌‌‌ رها کرده است، اما کارگران هر روز برای حفاظت از شغلشان در محل کارخانه حاضر می‌شوند.

کارفرما علاوه بر پرداخت مبالغی به صورت علی‌الحساب، فقط توانسته است بیمه کارگران را واریز کند.

کارفرمای کارخانه فجر ایلام قرار بود با دریافت تسهیلات بانکی و حمایت‌های ویژه دولت در بخش صنایع، سرمایه‌ای که در قالب تسهیلات از دولت دریافت کرده است را در کارخانه سرمایه گذاری کند اما این کارفرما نه تنها سرمایه‌گذاری نکرده است بلکه علاوه بر بیکاری و بلاتکلیفی کارگران، کارخانه را با کلیه دارایی‌ها و ماشین آلات‌اش‌‌ رها کرده و حضور فیزیکی در کارخانه ندارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93475

مرگ یک کارگر مقنی بر اثر سقوط کول‌های دیواره چاه

یك کارگر مقنی بر اثر سقوط کول های دیواره چاه در عمق ۲۰ متری جان خود را از دست داد.

روز گذشته این حادثه در مهرشهر کرج زمانی رخ داد که کارگری ۴۰ ساله در عمق۲۰  متری مشغول حفر چاه بود که ناگهان بر اثر سقوط کول‌های دهانه و دیواره چاه محبوس و سپس جان خود را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93482

پول خرید تضمینی گندم هم ته‌کشید

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهادکشاورزی با اشاره به ابلاغ مصوبه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به مراکز خرید از نبود نقدینگی کافی برای پرداخت بهای گندم در این مراکز خبر داده و اعلام کرده است، حدود 10روز است که مراکز خرید تضمینی گندم حتی برای پرداخت بهای این محصول به نرخ اولیه یعنی کیلویی 720و 750تومان هم با کمبود نقدینگی مواجه هستند و این مشکل باعث شده نتوانند بهای گندم را هنگام خرید به کشاورزان بپردازند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/335650

تجمع مسالمت‌آمیز شماری از مردم خورموج بوشهر

 شماری از مردم خورموج در تجمعی مسالمت‌آمیز مقابل مسجد میرزای این شهر، به موضوع تجزیه شهرستان دشتی اعتراض کردند. خواستار جلوگیری از این طرح شدند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288535

سرنوشت ناهید در انتظار زمین!

محققان معتقدند، روند صعودی انتشار گازهای گلخانه ای می تواند زمین را به سیاره ای غیر قابل سکونت مانند ناهید مبدل کند.

با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، میزان جذب انرژی خورشید نیز بشدت افزایش یافته و زمین دیگر قادر به حفظ تعادل دمایی نخواهد بود.

در نتیجه گرم تر شدن زمین، اقیانوس ها به حالت جوش درآمده و تبخیر می شوند؛ در این شرایط جو مملو از بخار شده و زمین به سیاره ای غیر قابل سکونت مشابه سرنوشت جهنمی ناهید مبدل خواهد شد.

منطقه قابل سکونت ستاره جائی است که فرآیند فرار گازهای گلخانه ای آغاز می شود؛ این منطقه حلقه ای از فضا در اطراف ستاره است که محل مناسبی برای شکل گیری آب به شکل مایع بر سطح سیاره سنگی و میزبانی حیات محسوب می شود.

اخترشناسان دانشگاه ویکتوریا با استفاده از مدل رایانه ای دریافته اند، آستانه پایین تر تابش حراراتی در فرآیند گازهای گلخانه ای احتمالا سریع تر از تصورات قبلی روی دهد.

«تیلور رابینسون» یکی از نویسندگان این تحقیق تأکید می کند: نتایج این یافته برای سیاره زمین نیز قابل تعمیم است؛ با توجه به افزایش میزان تابش نور خورشید، جو زمین بیش از تصورات قبلی مستعد اثرات گازهای گلخانه ای قرار دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288494

تغییر تعرفه مکالمه همراه اول از ۱۵ مرداد

از روز ۱۵ مردادماه جاری تعرفه همراه اول در سراسر کشور یکسان می‌شود.
به این ترتیب از روز ۱۵ مرداد هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری از مکالمات همراه اول حذف و تعرفه مکالمه در سراسر شبکه همراه اول مانند اپراتور دوم و سوم تلفن همراه یکسان خواهد شد.
هنوز خبری از تعرفه یکسان همراه اول در دست نیست. اما طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، باید عددی بین ۵۱۵ ریال تا ۶۱۸ ریال برای هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی محاسبه شود. تعرفه‌ مکالمات سیم‌کارت‌های اعتباری نیز تغییر خواهد کرد.
همچنین از روز ۱۵ مرداد طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت نیز به اجرا در می‌آید که این طرح هم‌اکنون اجرا شده، اما قرار است پس از روز اعلام شده، طبق زمان‌بندی در باقی استان‌های نیز پیگیری شود.

براساس طرح هم‌کدی کدهای داخل استانی حذف و تعرفه ‌مکالمه در محدوده داخل استان به تعرفه شهری تغییر می‌کند.
تعرفه هر پالس مکالمه در استان‌های هم‌کد شده فعلا ۵۸.۱۷ ریال است که مشخص نیست تغییری کرده یا خیر.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288478

ایران در فهرست «جعل‌کنندگان نرخ تورم»!

 دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا با همکاری یک اتاق فکر اقتصادی این کشور فهرستی ارائه کرده از کشورهایی که "ارزش پول ملی خود را به صورت مصنوعی بالا نگه می‌دارند و آمار نرخ تورم‌شان واقعی نیست". نام ایران در این فهرست قرار دارد.
بر این اساس، در حالی که نرخ برابری پول ملی با ارزهای خارجی و همچنین میزان تورم در آمار رسمی کشورها شرایط اقتصادی باثباتی را ترسیم می‌کنند، ارزش برخی واحدهای پول ملی در بازار غیررسمی به سرعت سقوط می‌کند؛ نتیجه: تورم به شدت و گاهی حتی غیر قابل کنترل افزایش می‌یابد.
نام شش کشور به چشم می‌خورد: ایران، آرژانتین، ونزوئلا، مصر، سوریه و کره شمالی.
به اعتقاد تنظیم‌کنندگان این گزارش، جایگاه ریال اخیرا تا حدودی تثبیت شده، اما تورم بر اساس نرخ برابری ریال با ارزهای خارجی در بازار غیررسمی، بسیار بالاست: در حال حاضر 74.2درصد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288520

جنبش "زنان حامله" علیه حزب حاکم ترکیه

سخنان هفته گذشته یک متفکر اسلامگرا در شبکه تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی 1) جنبشی را علیه حزب حاکم ترکیه و اسلامگرایان به جریان انداخت.
در هفته گذشته و پس از اظهارات هفته گذشته " عمر طغرل اینانچر" متفکر اسلامی در برنامه افطار شبکه تی آر تی ترکیه ، موجی از تظاهرات اعتراضی علیه اظهارات او که زن ستیزانه تلقی شده است، به راه افتاده است.
عمر اینانچر در اظهارات خود با اشاره به اینکه زنان باردار پس از  7 ماهگی و برآمدگی شکمشان نباید در انظار عمومی ظاهر شوند گفت که در دو ماه آخر بارداری حضور زن در انظار عمومی نوعی بی ادبی و بی نزاکتی به جامعه تلقی می شود.
وی پیشنهاد داد زنان باردار در دو ماه آخری حاملگی شان اگر می خواهند هوا بخورند شب هنگام سوار اتومبیل شوهر خود شوند و بیرون بروند.
پخش این اظهارات از تلویزیون دولتی ترکیه موجی از اعتراضات فعالان مدنی و زنان ترکیه را در پی داشت و در شهرهای مختلف ترکیه از جمله ازمیر ،استانبول و آنکارا اجتماعات اعتراضی علیه این سخنان شکل گرفت.
گفتنی است توصیه نخست وزیر ترکیه به باروری زنان این کشور نیز در ماه های گذشته جنجال ساز شده بود و برخی فعالان زنان و فمنیست ها این سخنان را توهین به خود تلقی کرده بودند، چرا که از نظر آنها نخست وزیر ترکیه حق تعیین تکلیف برای زنان را ندارد.
از نظر حزب حاکم ترکیه سقط جنین امری مذموم است و این در حالی است که از نظر فعالان حقوق زن ، سقط جنین و تصمیم برای نگهداشتن فرزند ، حق یک زن محسوب می شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288510

در یک دهه آینده، سی میلیون دختر در معرض ختنه هستند

بیش از سی میلیون زن و دختر در دهه آینده در معرض ختنه شدن هستند. عملی که سازمان ملل آن را مثله کردن آلت جنسی زنان می خواند.

این نتیجه یک تحقیق است که در یونیسف، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل، انجام داده است.

بنا به این تحقیق، هم اکنون در جهان بیش از ۱۲۵ میلیون زن و دختر زندگی می کنند که ختنه شده اند. آنها ساکن کشورهایی هستند که بیشترشان اکنون با این عمل مخالفند.

در برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و شرق آسیا، دختران را به این هوا که بکارتشان حفظ شود ختنه می کنند.

یونیسف، از کشورهای جهان خواسته تا با این عمل مخالفت کنند.

آن طور که تحقیق این نهاد بین المللی نشان می دهد، تمایل برای ختنه کردن دختران در میان زنان و مردان در جهان کاهش یافته است.

گیتا رائو گوپتا، معاون مدیر اجرایی یونیسف، گفته که ختنه دختران "تعدی به حق صحت و سلامت" آنهاست.

او از گزارش سازمان متبوعش نتیجه گرفت که: "قانون‌گذاری تنها راه مناسب [برای مبارزه با این موضوع] نیست."

' فرصت اعتراض'

گزارش یونیسف برگرفته از اطلاعاتی است که در ۲۰ سال گذشته و از ۲۹ کشور آفریقایی و خاورمیانه‌ای به دست آمده که هنوز در آنها ختنه دختران اتفاق می افتد.

بنا به این گزارش تعداد دخترانی که دچار این عمل می شوند نسبت به ۳۰ سال گذشته کمتر شده است.

یافته های این گزارش نشان می دهد که احتمال ختنه شدن دختران در کشورهای تانزانیا و کنیا، یک سوم کمتر شده است و در کشورهای بنین، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، لیبریا و نیجریه حدودا نصف شده است.

اما همچنان ختنه دختران در سومالی، گینه، جیپوتی و مصر به همان میزان قبل ادامه دارد.

در کشورهای مالی، چاد، گامبیا، سنگال، سودان و یمن هم تا حدی کمتر شده است.

بنا به این تحقیق بیشتر زنان و دختران مخالف مثله کردن آلت جنسی دختران هستند و تعداد قابل توجهی از مردان و پسران هم با این عمل مخالف هستند. در چاد، گینه و سیرالئون تعداد مردانی که مخالف این عمل هستند از زنان بیشتر هستند.

خانم رائو گوپتا، گفت که الان "مهم این است که به مردان و پسران و زنان و دختران اجازه داد تا به راحتی مخالفتشان را با این عمل عنوان کنند."

این عمل ممکن است باعث خون‌ریزی‌های شدید، مشکل ادرار، عفونت، نازایی و بالا رفتن احتمال مرگ و میر نوزادان شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 افتتاح سؤال برانگیز در پارس جنوبی

محمود احمدی‌نژاد دیروز مسافر عسلویه شد تا آخرین وضعیت توسعه فازهای پارس‌جنوبی را مورد ارزیابی قرار دهد اما برنامه بازدید به افتتاح پالایشگاه‌های فاز 15و 16پارس‌جنوبی تغییر یافت.

مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی در حالی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که مراحل آماده‌سازی‌ این فازها همچنان ادامه دارد و به گفته یکی از پیمانکاران آن، هنوز زمان بهره‌برداری از این فازها مشخص نیست.
محمود احمدی‌نژاد در آخرین ساعات عمر دولت دهم طرح توسعه فاز 15و  16 پارس‌جنوبی را در هفتاد و سومین‌ماه توسعه خود در حالی افتتاح کرد که هنوز چاه‌ها، سکوها و خطوط لوله دریایی و 3واحد شیرین‌سازی‌ پالایشگاهی آن آماده راه‌اندازی نیست.
در شرایط فعلی هیچ‌یک از 24 حلقه چاه دریایی، 2 سکوی اصلی فراساحلی، خط لوله انتقال گاز از دریا به پالایشگاه ساحلی و 3‌‌ واحد نهایی شیرین‌سازی‌ گاز در پالایشگاه آماده راه‌اندازی نیستند اما تنها یکی از واحدهای شیرین‌سازی‌ گاز این پروژه راه‌اندازی و تحت عنوان کل فاز 15و 16 پارس‌جنوبی افتتاح شد. پیش از این قرار بود طی  35 ‌ماه این فازها توسعه یابد که در حال حاضر 25‌ ماه از پایان این مهلت گذشته است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288507



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب